Naar iPod luisteren op werk mag wél gratis

Het had zomaar waar kunnen zijn, maar is het toch gewoon niet: werknemers met een excentrieke muzieksmaak kunnen opgelucht ademhalen: voor het luisteren naar muziek op je iPod tijdens het werk hoef je geen Buma-rechten te betalen.

Het verlossende nieuws komt uit Sp!ts, van Buma/Stemra-woordvoerder Kees van Rij, die zich ergerde aan publicaties zoals die op Webwereld en Marketingfacts. ”Op je werk mogen je oordopjes in, zonder dat de baas hoeft te betalen.” Hoewel dat nieuws gistermiddag te vinden was bij Webwereld, trapte Sprout er vanochtend nog vrolijk in.

Ze deden dat na de publicatie van een vonnis in een zaak tussen Buma en het Emmeloordse bedrijf Supracon. Tijdens de zitting vertelde de directeur van het bedrijf dat werknemers naar muziek mogen luisteren op hun iPod en hun mobiel. Dat was voor de rechter reden om aan te nemen dat de werkgever een bedrijfsbelang heeft bij arbeidsvitaminen. “Tevreden werknemers werken harder”, staat in het vonnis.

Omdat Supracon een bedrijfsbelang heeft bij het draaien van muziek, stuurt Buma/Stemra nu een factuur van 1600 euro. Maar die is níét voor de iPod-luisteraars. Van Rij: “Het bedrijf betaalt alleen vanwege de radio’s die her en der op de werkvloer staan. Net zoals elk ander bedrijf, zoals dat al heel lang gaat.”

Ik heb gisteren nog even gebeld met Menno Weij van SOLV advocaten. Hij is degene die het vonnis leest als een vrijbrief om op iPods en MP3-spelers in bedrijven te jagen. Was het een publiciteitsstunt van hem? Ik ben geen jurist, maar uit het vonnis lijkt het mij duidelijk dat het om het openbaarmaken gaat, niet om het luisteren.

Lees ook:Muziek: Europees parlement waakt voor eenheidsworst
Lees ook:Helft Nederlanders onbekend met organisatiedoelen
Lees ook:Strebertjes helpen productiviteit omlaag
Lees ook:Aandelenleaser Dexia knijpt ook Belgen af
Lees ook:Unilever behield aandeelhouderswaarde in WO2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.