Categorie: "Bedrijfskunde"

Crucell’s biopech

Europa ligt mijlen ver achter op de Verenigde Staten als het gaat om
het financieren van kostbare biotechprojecten. Op het Reuters
Biotechnology Summit probeerden biotechondernemers Europeanen
wat moed in te praten.

Kop op, zegt bijvoorbeeld Gordon Cameron, baas van het Amerikaanse
Acambis, met heel veel woorden. “Europa’s positie als de kleinere van
de twee markten zal niet permanent zijn.”
Alice Huxley, baas van het Zwiterse biotechbedrijf Speedel, heeft wel
een idee hoe lang dat gaat duren, denkt ze. “In de komende 10 tot 15
jaar, denk ik, zullen we daar komen.”
Dat is iets om naar uit te kijken. Maar luister dan niet naar Leonard
Kruimer, de financiele topman van Crucell uit Leiden. Die is pessimistisch over
de toekomst van biotech in Europa, vooral door de opmars van India en
China. “Europa verdrukt alle innovatie. Iedereen praat er over, niemand
doet het.” Weltrusten. (Crucell laatste alinea).

Gerelateerd:
Vogelgriep creëert aandeelhouderswaarde

Googlefraude

Het bedrijfsmodel van Google (en ook dat van Yahoo) heeft weer een deukje opgelopen. Hun advertenties gekoppeld aan zoekvragen, die vorige week ook al tot discussie leidden, zouden zijn misbruikt voor klikfraude door concurrenten van de adverteerders.

Doordat kwaadwilligen heel vaak op de advertenties klikten, kregen bedrijven gigantische rekeningen van Google en Yahoo. Google wil schikken voor 90 miljoen dollar (76 miljoen euro), maar hoeft daarmee nog niet verlost te zijn van dit probleem. Yahoo neemt de gang naar de rechter.

Googlelogie

Ondertussen wordt aan alles wat Google doet getwijfeld. Het indexeren van e-mail, een desktopsearch die is te hacken en concessies om in China aan de slag te mogen, niet langer stijgt louter gejuich op als Google met iets komt.

Zelfs de geroemde fundering van het bedrijf, de algoritmen die tot nu toe meer zoekresultaten leveren dan elke andere zoekmachine, staat ineens ter discussie. Want als de zoekresultaten altijd precies de pagina zou opleveren die je zoekt, is adverteren op Google, waarbij de zoekmachine advertenties koppelt aan zoekvragen en die prominent plaatst op de pagina, eigenlijk niet zo nodig.

De wraak van de platenmaatschappij

De ingedutte muziekindustrie neemt gruwelijk wraak op al die jonge internetters die door illegaal downloaden hun business uithollen.

Epic, een label van platenmaatschappij Sony BMG, zoekt (onbetaalde) stagaires die bezoekers van populaire chatruimtes als MySpace middels gelikte en geniepige spam moeten hersenspoelen om hun artiesten cool te laten lijken bij tieners.

De in New York gevestigde Japans-Duitse muziekmoloch kwam onlangs nog in de VS in opspraak door op cd’s venijnige spyware te plaatsten als kopieerbeveiliging. Het moest 5 miljoen cd’s terughalen toen naar buiten kwam dat deze software stiekem werd geïnstalleerd op computers. De baas is daarom ontslagen. Enfin, ze zijn in ieder geval bezig met internet, daar bij Sony BMG.