Ster fêteert adverteerders op WK voetbal

Spoelt u het toilet door na gebruik? Dank u wel! Terwijl u de plas en een paar emmers drinkwater wegspoelt in de rust van een voetbalwedstrijd, jaagt de Ster er duizenden euro’s doorheen om haar adverteerders te fêteren in het voetbalstadion.

Want de directrice van de Ster, die de reclamezendtijd van de publieke omroep verkoopt, gaat in de rust niet naar haar eigen programma kijken. Nee, Ster-bazin Arian Buurman zit in het stadion met de grootste adverteerders uit de reclameblokken die zij voor goud geld heeft verkocht.

Dat geld is eigenlijk bedoeld om programma’s te financieren, en om het zwarte gat van de televisierechten die de NOS betaald heeft voor het WK enigszins te dichten. Naar schatting kosten de rechten voor het WK de NOS dit jaar om en nabij de twintig miljoen euro. Het grootste deel van dat bedrag moet via spotjes terug worden verdiend. Goedkoop zijn die dan ook niet. Voor dertig seconden in de rust van een groepswedstrijd van Nederland mag een adverteerder 100.000 euro aftikken bij Arian Buurman.

Logisch dat ze daar wat voor terug willen, behalve alleen wat publiciteit. Er moet wat gesmeerd en verteerd worden, en het WK is daarvoor de juiste plek. Zondagmiddag vertelde Buurman in Buitenhof dat ze met goede adverteerders van de Ster naar Nederland-Ivoorkust was geweest en dat ze woensdag naar Nederland-Argentinië gaat.

Natuurlijk, er mag wat gesmeerd worden. Maar dat gebeurt wel met geld dat eigenlijk van de publieke omroep is. Politici klagen al jaren dat het in Hilversum goedkoper moet. Kom daar niet om bij de Ster. Want daar is op dit moment niemand aanwezig, wegens verplichtingen in Duitsland.

Terwijl er helemaal niet zoveel reden is voor euforie. De tien miljoen die de Ster-inkomsten dit WK volgens Buurman opleveren, zijn bij lange na niet toereikend voor de televisierechten van het voetbaltoernooi, laat staan voor de peperdure productiekosten van het locatieprogramma Studio Sportzomer. Twintig miljoen voor de rechten, een paar miljoen voor de uitzendingen. Buurman wilde dit niet zeggen tegen Paul Witteman, maar Ed van Westerloo schreef het anderhalf jaar geleden gewoon op. De titel van dat boek? We hoeven er niet aan te verdienen.

Prijsvraag!! WK Voetbal prijsvraag: win Euronext WK-zonnehoed

Meer WK Voetbal 2006:
WK Voetbal doet oude tijden herleven op Beursplein 5
WK Voetbal: Chinezen meer humor dan Duitsers
Iraans publiek moest ook trainen voor WK voetbal

WK Voetbal is bieroorlog
WK Voetbal: Jeroen Grueter profiteert van Oranje

Lees ook:WK Voetbal: De wuppies van Albert Heijn zijn op
Lees ook:WK Voetbal 2006: Duitsland moet winnen
Lees ook:Voetbalrechten NOS door Ajax veel minder waard
Lees ook:Dossier WK voetbal 2006
Lees ook:WK voetbal: 3 kaarten voor Nederland-Portugal

Eén reactie op “Ster fêteert adverteerders op WK voetbal

  1. henk

    Dit is wel opvallend ja. Toen de bouwfraude speelde werd er nog een hele heisa gemaakt over Annemarie Jorritsma die met Henk Koop in zijn privévliegtuig naar een schaatswedstrijd in Oostenrijk vloog. Maar dat was een ondernemer die een politica feteerde, dit is andersom.
    Wat ik ooit eens hoorde uit het circuit – van iemand die het zou kunnen weten, maar natuurlijk geen snipper bewijs had, dus hoeft niet waar te zijn – is dat er tussen adverteerders, advertentie-aanbieders en met name de tussengelegen ‘mediabureaus’ op bouwfraude-achtige wijze gesmeerd en gefêteerd wordt. Sportwedstrijden, hoeren, kickbacks, etc. Tis alleen moeilijk uit te zoeken want geen medium gaat dat brengen natuurlijk, dat is zelfmoord.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.