Zweeftrein naar Groningen moet er nu komen

De kredietcrisis heeft gezorgd voor heropleving van het Keynesiaans denken. Oplettende bestuurders weten dus dat nieuwe grote infrastructurele projecten mogelijk kunnen worden, want de economie holt veel harder achteruit dan gedacht. Dat mag er alleen niet toe leiden dat er enkel meer snelwegen en tunnels in de randstad worden aangelegd, want dat zou belachelijk zijn. Een zinvol project, juist nu, is de zweeftrein.

Die zweeftrein moet het traject Schiphol-Amsterdam-Lelystad-Groningen-Bremen-Hamburg volgen. Hebben de Duitsers ook een leuk project. En, waarom niet, ook nog een station in Heerenveen of Drachten.

Alles beter dan weer een tunnel of snelweg in de randstad, die zijn er al genoeg, en het zal het fileprobleem niet oplossen. Zoals Pim Fortuyn al terecht opmerkte, daar is geen oplossing voor. Zeker niet omdat door de oneerlijke verdeling van de gasbaten Nederlanders massaal richting de randstad en de stedenband Den Bosch-Eindhoven trekken.

Maar de bevolking beter spreiden en het openbaar vervoer verbeteren, dat is wel een oplossing. De zweeftrein is daarvoor perfect. Immers: het Noorden wordt aantrekkelijker als de reistijd slechts drie kwartier is, en geen auto haalt de snelheid van de zweeftrein. Mensen die rust en ruimte om zich heen willen, kunnen van de Utrechtse heuvelrug met zijn volgepropte snelwegen verhuizen naar het ruimtelijke Groningen.

Daarnaast is de huidige tijd er perfect voor. Een groot bouwproject zorgt voor werkgelegenheid, die hard nodig is. Daarom kan het nu veel goedkoper. Het zou me niets verbazen als Siemens, leverancier van de treinstellen, haar deel van het werk zelfs tegen kostprijs zou doen. Want voor Duitse bedrijven geldt meestal liever werk en niets verdienen, dan mensen ontslaan. Dat scheelt ze maandenlange stakingen.

Belangrijk dus voor Groningen om opnieuw die lobby te starten, voordat het laatste restje gasgeld ook weer wordt gepompt in de overkapping van Diemen of andere onzin. Problemen met fijnstof rond Amsterdam zijn beter op te lossen door autoverkeer terug te dringen. Of te verplaatsen naar de buitengebieden. Naar Groningen.

Lees ook:Infrastructurele projecten, met name zweeftrein, zijn goed
Lees ook:Groningers willen zich afscheiden van Nederland
Lees ook:Groninger vindt medicijn tegen vogelgriep
Lees ook:Brrr. Mevrouw Moens gaat over 9 miljard
Lees ook:Besparing tunnel Naardermeer verkeerd besteed

Eén reactie op “Zweeftrein naar Groningen moet er nu komen

  1. Astrid Dol

    Zelfs in mijn oude Grote Bosatlas uit 1967 is al sprake van een geplande Hanzelijn. Waren de Grote kaartenmakers zo visionair bezig of lopen ze in Den Haag gewoon eeuwen achter? Ik wens de betrokken beslissingmakers de komende jaren veel inzichtelijke wijsheid toe, want anders wordt het pas echt een gezellige crisis.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.