Eindelijk boete voor Pretium Telecom

Het hondsbrutale bedrijf Pretium Telecom heeft de afgelopen jaren iedereen die ook maar fluisterde over schandalige colportage voor de rechter gesleept, maar krijgt nu een boete van 87.000 euro wegens belterreur.

De bekeuring is getekend door de Consumentenautoriteit. Onder meer Tros Radar, telecomconcurrent KPN en de Telegraaf moesten aantijgingen intrekken. Strekking was meestal dat niet-oplettende oudjes onder valse voorwendselen in een Pretium-abonnementje waren geluisd. En kom daar maar weer eens vanaf.

Nu is er dus de boete. Pretium heeft nog bij de rechter geprobeerd te voorkomen dat de boete openbaar zou worden, maar heeft haar verzet gisteren gestaakt. Benieuwd of er een eind komt aan de jarenlange klachtenregen.

Uit het persbericht

De Consumentenautoriteit stelt vast dat de wervingspraktijk van Pretium Telecom in strijd is met de wet. Daarom legt de Consumentenautoriteit Pretium Telecom boetes op van in totaal EUR 87.000,= voor de manier waarop het bedrijf via de telefoon klanten werft voor vastnetabonnementen. Daarnaast legt de Consumentenautoriteit Pretium Telecom drie lasten onder dwangsom op om ervoor te zorgen dat het bedrijf zijn wervingspraktijk in overeenstemming brengt met de regels.

Achtergronden besluit
Pretium Telecom maakt gebruik van externe callcenters die op grote schaal onaangekondigd consumenten benaderen met het aanbod voor een vastnetabonnement. Sinds begin 2007 ontving de Consumentenautoriteit via diverse kanalen, zoals ConsuWijzer, een groot aantal klachten en meldingen over de wijze waarop Pretium klanten werft.

Bij de verkoop van abonnementen aan consumenten via de telefoon gelden de wettelijke regels voor koop of afstand. Na zorgvuldig onderzoek heeft de Consumentenautoriteit geconcludeerd dat Pretium aan het begin van het telefoongesprek niet duidelijk aangaf namens welk bedrijf men belde en met welk doel. Ook werd tijdens het gesprek onvoldoende informatie gegeven over het abonnement en hoe de consument er weer van af kon komen. Tot slot werd in de welkomstbrief die de consument later ontving de ontbindingsmogelijkheid die de wet vereist niet correct vermeld, waardoor de consument ernstig in zijn rechten wordt beknot.

Lees ook:Albert Heijn wordt weer gewoon duur
Lees ook:Kroes krijgt haar zin: Microsoft moet lappen
Lees ook:Shell weigert boete, rebellen Nigeria krijgen concessie
Lees ook:Klantvriendelijkheid voor beginners (e-learning)
Lees ook:Big Brother-man John de Mol koopt stevig in op beurs

11 reacties op “Eindelijk boete voor Pretium Telecom

  1. Ad en Marie Jansen

    Pretium heeft nog geprobeerd om publicatie van de boete te voorkomen! Ze dachten zeker: de mensen weten al zó goed dat er over de praktijken van Pretium ontzettend veel wordt geklaagd, dat het niet nodig is dat daar nog meer publiciteit over komt?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Mart

    Pretium Telecom lijkt een grote oplichtersbende.
    Benaderen met name ouderen (waar hebben ze die gegevens vandaan?)onder valse voorwendselen.
    Smeren je dan ongewild een goedkoop abonnement aan en voor je het weet hebben ze deze later weer verhoogd met zo’n 20%. Bericht krijg je daar niet over of zo laat dat dat je er niets meer tegen kan doen. Dan hebben ze ook nog het Pretium lidmaatschap. Het eerste jaar gratis en dan € 65,00 per jaar. En je hebt er geen zak aan.
    Ze zijn nog onbeschoft ook. Ze reageren namelijk nergens op. Niet op brieven, faxen e.d.
    Mensen stap massaal over naar een andere provider. Veeeel goedkoper!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Joost

      Sorry, je mag best klagen over Pretium Telecom, maar het zou wel zo prettig zijn als je de waarheid vertelde. Dat is het hele probleem in deze kwestie!

      Het vastnetabonnement is in de twee jaar dat het aangeboden wordt, nog nooit (!!!) met 20% verhoogd. Sterker nog, het is al vier keer verlaagd!

      dus als je iets te zeuren hebt; doe je huiswerk. Zouden Antoinette en Felix ook eens moeten doen!

        /   Beantwoorden  / 
      1. John

        Hallo Joost,

        Wat zijn eigenlijk jouw banden met Pretium?

        groet,

        John

          /   Beantwoorden  / 
  3. Fred

    Kijk eens verder dan je neus lang is dan kom je er achter dat heer Nyks – eigenaar van Pretium – nog meer bv’tjes heeft waaronder – hou je goed vast – Delphi (zie http://www.delphi.nl) een bureau die diensten aanbiedt voor goede doelen. Dus via Pretium worden ouderen belazerd (misleiding, onjuiste informatie, opzeggen traineren, ongewild lid van allerlei anders Nyks-clubjes, etc) en aan de andere kant helpt Nyks de oudjes via zijn goede doelen clubje…kortom deze man eet van twee walletjes! Want een smerig bedrijf!

      /   Beantwoorden  / 
  4. Joost

    Ik vraag mij trouwens ook af hoe je iets belazeren kunt noemen als je simpelweg een product – dat je toch al gebruikt – goedkoper aangeboden krijgt dan het veel te dure KPN.

    En nog één ding: het is niet mogelijk (wettelijk niet en technisch niet) om telefoonnummers te selecteren op leeftijd.

    Wel is het kennelijk zo dat ouderen eerder ja zeggen. Bovendien zijn het nooit de ouderen die klagen, maar de kinderen van ouderen. Als die de rekening zouden bekijken, merk je dat je rekening aan het eind van de maand inderdaad flink goedkoper is dan bij KPN…

    Ik bel al vijf jaar via Pretium Telecom en merk het in mijn portemonnee!

      /   Beantwoorden  / 
    1. Pretium is gewoon een topbedrijf

      Belazeren doe je als je je voordoet als een ander bedrijf o.a. Er wordt wel degelijk gericht op bejaarden gefocust omdat die inderdaad snel te pakken zijn. De ouderen klagen wel en hard. Ik neem aan dat je voor Pretium werkt want als je dat verschil in je portemonnee merkt, dan ben je een echte lutser. Ik hoop niet dat je last krijgt van een storing want dan moet Pretium via KPN een monteur sturen en betalen en dat vinden ze niet fijn.

        /   Beantwoorden  / 
  5. Wim ten Vaarwer

    Pretium Telecom gebruikt nog steeds de omstreden verkoopmethode. Wat mij betreft kan de boet geind worden

      /   Beantwoorden  / 
  6. j. van oort

    Heb uit naam van mijn 81 jarige (dementie) moeder opgezegd via de fax vanmorgen. Heb mij niet ingehouden en gevraagd waar ze de moed vandaan halen om een demente bejaarde lastig te vallen met dit soort verkooppraktijken. Gelukkig krijg ik gisteren de eerste rekening van Pretium in handen (lag tussen het oud papier) anders waren de 3 weken bedenktijd voor ouderen al om geweest! ‘coulance voor ouderen’ heet deze regeling. Maar de kosten van gesprekken waren al 20,95 v.a. 15-10-2010 (!!!!) terwijl mijn moeder over het algemeen alleen maar abonnementkosten heeft. Klopt weer geen kont van.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Aad

    Het is nu 22 februari 2011 en Pretium is nog steeds bezig met die belterreur.

    Ondanks een vermelding in het “bel me niet register” hebben ze via onze 13 jarige dochter ons telefonisch een abonnement aangesmeerd, om vervolgens later terug te bellen en te beweren dat mijn vrouw me had aangemeld bij een soort club genaamd “privilege”, of ik even de juiste gegevens wilde geven want dat was bij de aanmelding “misgegaan”.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Sandra

    Afschuwelijk bedrijf, ben een tijd terug helaas ook met Pretium in contact gekomen. Ben geen kwetsbare oudere maar ook bij mij kwam het verhaal geloofwaardig over, waardoor het de eerste (en gelijk de laatste keer;-) is dat ik me telefonisch iets heb laten aansmeren. Nadat ik het telefoonabonnement had opgezegd omdat de rekeningen hoger uitvielen dan bij KPN, werd er circa drie kwart jaar later ook bij mij 65,- afgeschreven. Direct gestorneerd bij de bank & de volgende dag al werd ik gebeld door een niet al te vriendelijke medewerkster die zich afvroeg waar ik het lef vandaan had gehaald het geld terug te halen. Ik had toch ja gezegd voor een lidmaatschap?

    Uhm..ik herinnerde me dat ik circa een jaar daarvoor inderdaad was gebeld door Pretium met de vraag of ik een jaar lang gratis lidmaatschap wilde van iets… Toen ik aangaf dat ik destijds inderdaad akkoord was gegaan met een jaar lang gratis lidmaatschap, reageerde de medewerkster met: ja het 1ste jaar gratis, niet het 2e en 3e jaar enzovoort gratis!! Uhm..sinds wanneer was ik voor langer dan 1 jaar een lidmaatschap aangegaan dan? Ze zou de bandopname opzoeken en me terugbellen. Op de bandopname stond inderdaad dat ik akkoord ging met 1 jaar gratis lidmaatschap en verder niets. Niet tot werderopzeggen van het lidmaatschap, nee kort en krachtig: 1 jaar lang gratis lidmaatschap. Ik had goed in het reclameblaadje moeten kijken wat ik toegestuurd had gekregen, daar stonden immers de algemene voorwaarden precies in! Dat ik een lidmaatschap was aangegaan waarbij ik 3 maanden had om het op te zeggen voordat het nieuwe jaar inging. Oh natuurlijk, dat ik daar niet aan had gedacht, dom dom..Zo probeerde ze althans.

    Helaas voor haar had ik inmiddels wat onderzoek gedaan, de welkomstbrief voor het lidmaatschap had ik nog & ik wist inmiddels dat Pretium zich niet op haar algemene voorwaarden kon beroepen als er niet expliciet naar werd verwezen bij het aangaan van een overeenkomst. Dus of tijdens het verkooptelefoongesprek of in de welkomstbrief. Toen ik aangaf dat ze niet naar de algemene voorwaarden had verwezen, zei ze dat Pretium dat ook niet verplicht was. Waarop ik antwoordde dat dat inderdaad het geval was, maar dat het gevolg is dat Pretium zich dan ook niet op deze voorwaarden kan beroepen. Ze werd steeds pissiger, Pretium was volgens haar een waterdicht bedrijf, waarop ik haar erop wees dat ze Pretium eens moest gaan googlen. Ze zei dat ik vanaf dat moment dubieuze debiteur was & dat het incassobureau het geld dan wel kwam innen. Waarop ik antwoorde dat ze daar maar vooral haar best voor moest gaan doen, waarna ik de telefoon ophing om een scheldkannonade van haar kant te kunnen ontwijken. Ik heb nooooooooit meer iets van ze gehoord…..

    Degene die hier verantwoordelijk voor is, Hans Nyks, is een wolf in schaapskleren. Bij de uitzending over Pretium in Tros Radar gedraagt hij zich alsof hij de gebeten hond is, en oh oh sneu: hij bedoelt het eigenlijk allemaal zo goed! Hij heeft zelfs een coulance regeling voor mensen ouder dan 72 jaar opgesteld, zodat in ieder geval die mensen makkelijker onder het contract uitkunnen waar ze door hem in zijn geluisd. De agressieve, indoctrinerende houding van de callcentermedewerkster daarnaast die me “confronteerde” met mijn wanbetalend gedrag. Heb er geen woorden voor. Je zou bijna gaan geloven dat je zelf degene bent die het verkeerd ziet, bijna…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.