Vogelaar verder onder vuur na boekhoudschandaal SS Rotterdam

Het is de rode draad in de soap rond de renovatie van de SS Rotterdam: creatief boekhouden. Minister Vogelaar is op de dag voor het debat over de boot opnieuw in verlegenheid gebracht door woningcorporatie Woonbron. Inzet nu: huurhuizen ter waarde van 320 miljoen euro.

Het ministerie stelt namelijk dat het onderpand dat gebruikt wordt voor de financiering van het schip, niet deugt. Ten onrechte zijn volgens VROM relatief dure sociale huurwoningen ondergebracht in de portefeuille 'commercieel vastgoed', blijkt uit onderzoek van Sp!ts. De Tweede Kamer oordeelt vandaag op de vraag of Vogelaar niet al in maart had moeten ingrijpen, nadat ze deze brief kreeg.

De krant schrijft vandaag:

De Rotterdamse woningcorporatie Woonbron wil sociale huurwoningen gaan gebruiken als onderpand voor de miljoenenverslindende renovatie van de oceaanstomer SS Rotterdam. Dat zegt het ministerie van VROM. Het ministerie heeft dat verboden, en bovendien heeft Woonbron altijd bij hoog en bij laag beweerd dat huurders geen enkel risico lopen door het prestigeproject.

Minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie moet zich vandaag in de Tweede Kamer verantwoorden voor het financiële debacle rondom Nederlands beroemdste oceaanstomer. De renovatie en het verwijderen van asbest op het schip kost Woonbron 200 miljoen euro, in plaats van 6 miljoen, het bedrag dat de corporatie in 2005 dacht te moeten investeren. Voor het eind van het jaar moet hier financiering voor gevonden worden.

Ook moet Woonbron voor het eind van het jaar kopers zien te vinden, die een belang van 80 procent in het schip nemen. Woonbron wil de benodigde leningen aantrekken met commercieel vastgoed als extra onderpand, naast het schip. De corporatie heeft tegen het ministerie gezegd dat haar portefeuille commerciële panden een half miljard euro waard is. In werkelijkheid blijkt dit volgens het ministerie maar 180 miljoen euro te zijn, 320 miljoen minder. Het verschil is ontstaan omdat de corporatie andere boekhoudregels gebruikt, waardoor ook duurdere sociale huurwoningen in de commerciële portefeuille zijn opgenomen. Daar is het ministerie deze week achtergekomen.

Vogelaar gaf gisteren het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) de opdracht een spoedonderzoek te doen naar de boekhouding van Woonbron. „De corporatie heeft sociale huurwoningen, die in theorie tot de vrije sector kunnen behoren, als commerciële vrijesectorwoningen ingeboekt. Wij eisen net als het ministerie dat de huidige huurprijs gebruikt wordt, het zijn nu sociale huurwoningen.", legt directeur Jan van der Moolen van het CFV uit.

In 2005 kocht de woningcorporatie het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn met het idee er sociale woningbouw in te vestigen en een opleidingsinstituut. Ook zou er een congrescentrum en een hotel komen. Omdat de kosten de pan uit rezen, is het grootste deel van de sociale en maatschappelijke functies losgelaten. Nog maar een vijfde van de waarde van het schip mag door Woonbron worden opgevoerd als een maatschappelijke investering. Voor een deel gaat het hierbij ook om de in geld uitgedrukte cultuurhistorische waarde van het schip.

In de hele renovatiegeschiedenis heeft Woonbron met creatief boekhouden geprobeerd de begroting sluitend te maken, blijkt uit een rapport van accountants van Deloitte. Al direct na het tekenen van het koopcontract bleek dat de geschatte renovatiekosten veel te laag waren. Bij stijgende kosten, werden volgens Deloitte steevast de opbrengstverwachtingen verhoogd.

In een overleg van Woonbron met het ministerie in mei, waarvan gisteren notulen naar buiten kwamen, stelde de corporatie onder meer voor om 6000 huurwoningen te verkopen, om acute geldproblemen af te wenden die zijn ontstaan door de uit de hand gelopen renovatie. De geldnood was zo hoog, dat de corporatie in april onder verhoogd toezicht kwam te staan. Vogelaar stelde tot verbijstering van de oppositie in de Tweede Kamer alleen geen externe toezichthouder voor het project aan. Daar zal ze zich vandaag voor moeten verantwoorden. „De messen zijn geslepen", zegt SP-Kamerlid Paulus Jansen.

Directeur Martien Kromwijk van zowel Woonbron als de rederij die de Rotterdam liet renoveren, erkent dat er „verschillende boekhoudkundige definities" zijn. Hij vindt niet dat hij zo het ministerie heeft misleid. Hij denkt dat ook de portefeuille van 180 miljoen euro genoeg extra onderpand biedt.

 

Lees ook:Totale bestuurlijke gekte rond SS Rotterdam
Lees ook:Vogelaar: Kredietcrisis SS Rotterdam schuld van Financieele Dagblad
Lees ook:Ook Barclays ‘t schip in met SS Rotterdam
Lees ook:De leverage bij Alex; toezichtloos aandelen leasen
Lees ook:ING en ABN Amro gokken op alcohol

Eén reactie op “Vogelaar verder onder vuur na boekhoudschandaal SS Rotterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.