WK Voetbal is bieroorlog

Hee, Bierchen?
Voetbal is oorlog, ook al riepen FIFA-voorzitter Sepp Blatter en secretaris-generaal Kofi Annan dinsdag op tot vrede op aarde. In de WK-stadions zijn de loopgraven al betrokken. Niet door hooligans, maar door bierbrouwers.

"Voetbal is een algemene taal die overal wordt gesproken. Het kan sociale,
culturele en religieuze kwesties overwinnen. Het bevordert de persoonlijke
ontwikkeling, draagt bij aan teamgeest en fairplay, versterkt het
zelfvertrouwen en opent nieuwe deuren. We moeten daar met z’n allen van
profiteren", zeiden Annan en Blatter dinsdag.

Kom daar niet om bij de reclamejongens van de vijftien officiële sponsors die tijdens het WK samen naar schatting een miljard dollar uitgeven aan marketingcampagnes. Zij kochten voor vijftig miljoen dollar exclusiviteit bij de FIFA en doen er alles aan om concurrenten te weren.

En dat is lastig, want als er één evenement is waarbij het lucratief is om veel mensen te bereiken, dan is dat het WK voetbal. Zelfs in de VS zijn ze daar achter: "the World Cup is a marketing juggernaut, easily eclipsing the Super Bowl or the Olympics", schrijft de New York Times.

In het land dat claimt het bier uit te hebben gevonden, levert dat volgens de krant spanningen op tussen brouwers. Budweiser van brouwerij Anheuser Busch is de officiële FIFA-partner, maar dat Amerikaanse bier wordt door onze Oosterburen uitgekotst, en niet alleen omdat het smaakt als paardenpis. Hier staat voor de Duitsers Nationalstolz op het spel.

Omdat de naam Budweiser gelijk is aan de internationale naam van het Tsjechische Budvar (uit het dorpje Budweis, niet ver van Pilzen), mag Anheuser Busch het bier in Duitsland niet onder de naam Budweiser verkopen. Toen de Amerikanen daarop met de verkorte naam Bud de Duitse markt op wilden, was brouwerij Bitburger er als de kippen bij met een dagvaarding omdat de naam Bud teveel lijkt op ‘Bit’, zoals het pilsje im Volksmund bekend is.

Bitburger, tevens sponsor van de Duitse Nationalmannschaft, won de rechtszaak, en verkoopt haar bier tijdens het komende WK in verschillende stadions. Het enige beding dat Anheuser Busch won is dat Bitburger in bekertjes zonder logo verkocht moet worden. Dat voorrecht is voorbehouden aan Bud.

Nederland heeft haar WK-bieroorlogje inmiddels achter de rug, nu de oefenwedstrijden van Oranje gespeeld zijn. Heineken spande vorige week een kort geding aan tegen Bavaria, dat haar ‘Leeuwenhose‘ uitdeelde aan supporters vlakbij de stadions waar gespeeld werd. Bij de ingang mochten de broekjes vervolgens weer worden ingeleverd, omdat alleen reclame van Heineken is toegestaan. De rechter oordeelde in het voordeel van Heineken, koning klant is volgens onderzoeker Trendbox het meest te spreken over de broek-met-staart van de brouwerij van de familie Swinkels.

Het is de vraag hoe het nieuwste marketingwapen van KNVB-sponsor Heineken het gaat doen tijdens het WK. Vermomd in een Duits hoedje kreeg de bij het EK van 2004 succesvolle ‘Luidsprekerhoed’ een nieuw zusje, volgens Freddy cs. ‘Hollands geheime wapen‘. In de reclame lopen supporters al triomfantelijk het stadion in met hun Tiroler hoedjes die uitklapbaar zijn tot megafoon, maar de Kommerz-Feldwebel van de FIFA zullen bij de ingang van de stadions op hun hoede zijn.

Lees ook:Bierbrouwers nog steeds rijkste Belgen
Lees ook:Protectionisten willen Budweiser niet verkopen
Lees ook:WK Voetbal helemaal niet goed voor economie
Lees ook:Heineken aangesproken op failliet Kooistra-café
Lees ook:Heineken moet afspraken met Kooistra openbaren

7 reacties op “WK Voetbal is bieroorlog

  1. Japie

    Ach, en Bavaria mag ook al geen Bavaria meer heten! ‘t Is mij wat:

      /   Beantwoorden  / 
  2. Japie

    Waarom komen de linkjes eigenlijk niet als een linkje? Dat zou handiger benne.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Japie

    Het linkje in mijn eerste reactie.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Henk

    Dat kan met html-codes. heel eenvoudig zie hier. Het gaat omdat

      /   Beantwoorden  / 
  5. Japie

    Ah, vandaro. Ik zal mij eens in het HTML gan bekwamen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.