Sjoemelende tijdschriften geweerd uit oplagecijfers

Dat de oplagecijfers van kranten en tijdschriften wederom tegenvallen is geen nieuws. Interessanter is dat grote uitgevers als Sanoma en Reed geen zuivere gegevens hebben aangedragen aan hét instituut waar adverteerders hun marketingstrategieën op baseren.

Door Ariane Kleijwegt

Vandaag maakte het HOI-instituut de jongste cijfers voor 2006 bekend. Sterkste daler is het AD dat vorige week bekend maakte 75 redacteuren te ontslaan.
Omdat bladen als Pulse en Rails geen accountantsverklaring over 2005 konden laten zien zijn ze uit de database van het HOI-instituut verwijderd. Zonder accountantsverklaring worden de oplagecijfers immers twijfelachtig. In de weerbarstige mediamarkt vrezen velen de kwartaalcijfers van het HOI-instituut. Manupulatie van de cijfers is dagelijkse praktijk. Kranten en tijdschriften bieden al jaren proefabonnementen en studentenkortingen aan die de kas niet spekken maar de oplagecijfers minder rampzalig doen lijken dan ze zijn. Hun enige doel is de adverteerders te vriend houden voor wie het HOI-instituut een maatstaf is. Maar of Pulse, Gamepro, Filmkids Magazine en andere door het HOI geweerde bladen volgend jaar überhaupt nog in de kiosk liggen, is de vraag.

Meer media:
Hoofdredacteur Volkskrant onder vuur
Slecht beeld teistert Tour de France in Valkenburg
Feestje bij BNR Nieuwsradio voor Dulfer
John en Linda de Mol dissen media en Telefónica

Lees ook:Hoofdredacteur Volkskrant onder vuur
Lees ook:Oplage geldbladen gekelderd
Lees ook:Nederlandse economie in volle vaart (onderuit)
Lees ook:Jort Kelder niet maar adjunct wel naar gratis krant
Lees ook:Huis-aan-huisblad beter voor Wegener dan AD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.