Deelnemer: zeilschepen in Ocean Race zijn onveilig

Volgens de schipper Paul Caynard van team Pirates of the Caribbean, deelnemer in de zeilrace rond de wereld Volvo Ocean Race, is het soort zeilschepen waarmee wordt gevaren onveilig. Hij zegt over de boten van het type ‘Volvo 70’: “Wanneer ze in de grote golven op de oceaan komen, werkt het gewoon niet”.

Tijdens de laatst gevaren etappe van de race overleed 18 mei in slecht weer op de Atlantische Oceaan een zeiler van het ABN Amro 2-team, Hans Horrevoets (32). Het is dit jaar voor het eerst dat met deze zeer snelle Volvo 70 wordt gevaren, maar de research die is gedaan om in te schatten hoe geschikt het schip is voor deze wedstrijd, is tekort geschoten. ‘Het is als met een Ferrari door de woestijn racen, één kuil en de wagen is kapot,’ aldus de schipper van Pirates of the Caribbean (op de website van dit zeilteam staat ook een verontrustend verslagje van de Atlantische etappe).

In het artikel zegt Cayard over zijn laatste belevenissen op de oceaan: ‘We hebben video’s gemaakt en de beelden zullen ongelooflijk zijn. Er was zoveel water op het dek. Op een bepaald moment spoelde een bemanningslid weg en knalde zo hard tegen een reddingsboot aan, dat die boot door zijn rug van het onderstel afviel. Het bemanningslid droeg een harnas en bleef aan boord. (…) Het geluid en het beuken en het geweld waren ongelooflijk.”

In hetzelfde artikel worden alweer nieuwe problemen aangekondigd: ‘De bemanning met slaaptekort wacht genoeg nieuwe uitdagingen op het verstopte Het Kanaal en de Noordzee, als ze hun boot door het vrachtvervoer en de olieplatformen laveren.’

Als er dus weer ongelukken gebeuren en de organisatie heeft nog steeds geen back-up geregeld, is er zeker reden voor het Openbaar Ministerie om dit sportevenement eens nader onder de loep te leggen.
Meer interessante informatie over dit type zeilboot in een filmpje van ABN Amro, een reportage opgenomen voor de start van de race. “Ik denk niet dat je je ooit veilig kan voelen op een schip als dit, om eerlijk te zijn,” aldus watch captain Mark Christensen van ABN Amro 1.

Christensen was niet de enige die van te voren al zorgen uitte, meldde de New York Times 19 mei, vlak na het verongelukken van de zeiler:

‘But his death will clearly force a re-examination of the event and its safety procedures. It is unclear how much time elapsed between the accident and recovery; also unclear why Horrevoets was apparently not wearing a safety harness on deck during the night, which is standard procedure. Before the race began in November, several skippers also voiced concerns about having to sail with only 10 crew members instead of the 12 who were on board last time.’

Tip voor het OM, de New York Times meldde ook: ‘It remains to be seen what sort of footage exists from the tragedy on ABN AMRO Two. There are fixed cameras on the mast and stern and also a red button near all the helms that sailors can quickly press if they want to capture a particularly compelling moment. Because of an internal memory system, pushing the button also captures the previous two minutes. But early on Thursday, the only footage available to the public was a video tribute of Horrevoets at the helm in the rough southern oceans during leg two.’

Meer nieuws:
Bush en Blair: ‘fouten’ in Irak, met video van aanslag
Bizniz tv: zelfs Iran dist Syrië
Shell wil wiedergutmachen met Ogoni’s Nigeria

Lees ook:Volvo Ocean Race langzaam op boten met designfout
Lees ook:Laat ABN Amro bloeden voor Ocean Race debacle
Lees ook:Slecht beeld teistert Tour de France in Valkenburg
Lees ook:Iraans publiek moest ook trainen voor WK voetbal
Lees ook:Valkenburg hoopt op goud met Tour de France 2006

24 reacties op “Deelnemer: zeilschepen in Ocean Race zijn onveilig

  1. Hans

    Waren er allemaal zeilers hier vorige week, nu hoor je ze niet meer! Het bewijst wel dat je gelijk had Henk Willem!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Bart

    Ben het met je eens, Hans

      /   Beantwoorden  / 
  3. Ronald Koelink

    Vorige week had Henk de mond vol over de arme belastingbetaler die de dupe zou zijn geworden van het evenement. Het tegendeel is wel aangetoond en om daarnaast ook nog een ‘bizniz’ argument te geven: alleen al de BTW inkomsten van de beide in Nederland gebouwde ABN AMRO schepen is een leuke opsteker voor Neerlands schatkist.

    Deze keer echter haalt Henk iets aan waar vriend en vijand het wel over eens is: een aantal boten heeft structurele problemen rondom de kielconstructie. Dit is Movistar fataal geworden. Pirates hebben een boot van dezelfde ontwerper en ook de kielconstructie is afkomstig van dezelfde leverancier.
    Het gaat denk ik te ver om hier in detail uit te leggen waar de problemen liggen, maar desgewenst doe ik dat graag uit de doeken.

    Echter, Henk draaft wel een beetje door en maakt alles dramatischer dan het is. Het ongeluk van Hans Horrevoets heeft namelijk niets te maken met de nieuwe generatie V70′s. Dit had op het vorige type (de V60) evengoed kunnen gebeuren.
    Sterker nog, dergelijke ongelukken komen ook bij recreaatief zeilen voor.

    Henk, wat bedoel je eigenlijk met “backup” en vanuit welke positie zou het Openbaar Ministerie een onderzoek moeten plegen?

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  4. Henk

    Onverstandige recreanten is vervelend, maar iets anders dan een georganiseerd evenement als dit, zeker als het met experimentele boten is die nog niet goed zijn getest. Wat voor back-up maakt natuurlijk niet uit, daar moeten mensen als jij maar een creatieve oplossing voor zoeken. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat bepaald wordt dat als iemand over boord slaat of een schip gaat stuk, zeker als je weet dat het een fragiel schip is, dat er binnen 10 minuten een reddingsploeg is (of 5, hoe snel ga je dood in koud oceaanwater?). Hoe de organisatie dat regelt is dan geen zaak van de wetgever. Maar deze race valt onder niemands regels, niet één overheid kan die opleggen, dus ik zie het er ook niet van komen.
    Het OM moet hier naar kijken als er ongelukken gebeuren op de Noordzee, want er worden nu duidelijk problemen voorspeld, er is duidelijk gezegd door kenners (die schipper van Pirates mag ik toch wel een kenner noemen, of heeft die er ook geen verstand van?) dat de boten niet deugen. Dus als weer ongelukken gebeuren en er moeten weer derden te hulp schieten, dan is de organistie duidelijk nalatig geweest en hebben met opzet mensen in levensgevaar gebracht.
    Op de website van de Volvo race staat nog een interview (audio) met de schipper van Pirates, ook een aanrader.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Ronald Koelink

    Hi Henk,

    Wat is in jouw optiek het verschil tussen de Volvo Ocean Race en de Holland Regatta die afgelopen week op het IJsselmeer verzeild is?
    Tijdens die regatta is een rubberbootje gevonden zonder de duitse coach die in dat bootje zou moeten zitten.
    Vele rubberboten op het water van de organisatie, zelfs KNRM, Marine en politie ingeschakelt maar de man is nog steeds niet gevonden.
    Hier is enorm veel overheidsgeld in een zoekaktie gaan zitten voor iemand die mogelijk (dit staat dus nog absoluut niet vast) geen reddingsvest aan had en net als Hans ook niet met een lijntje aan z’n rubberbootje vast zat.

    Als blijkt dat de coach inderdaad geen reddingsvest droeg (en dat er dus geen sprake is van faalende spullenboel) dan vindt ik dit ongeval erger dan dat van Hans. Ik zie namelijk bij dergelijke evenementen regelmatig coaches, begeleiders, ouders, etc. in rubberboten rond het wedstrijdveld zwalken zonder dat men enig veiligheidmiddel draagt.

    Om nog maar niet te spreken over het veiligheidsbesef van de gemiddelde watersporter. Dat is werkelijk om te huilen.

    Uit jouw reactie opmakend heb je kennelijk minder moeite met nonchalante mensen die het onheil over hen zelf afroepen dan met een oceaanrace.
    Ik kan dat een beetje moeilijk rijmen.

    Met betrekking tot die backup: Vorige week heb ik al aangegeven dat de veiligheid in de Volvo Ocean Race juist gestoelt is op zelfredzaamheid en onderlinge hulp. Daar zijn alle hulpmiddelen en procedures op afgestemd. Dat het werkt bewijst wrang genoeg het ongeval van Hans: binnen een uur teruggevonden. Vergelijk dat met het drie dagen zoeken naar de coach op het IJsselmeer.

    Hoe snel je dood gaat in oceaanwater hangt allereerst natuurlijk van de temperatuur van dat water af. Waar Hans overboord ging was die temperatuur 14 graden. Met de juiste (waterdichte) zeilkleding moet je het daar tot een klein etmaal in uit kunnen houden. Kom je met ‘normale’ kledij in dergelijk water, dan hangt onderkoeling na 5 uur boven het hoofd, e.e.a. afhankelijk van je lichamelijke conditie.

    En over de regels: de race valt wel degelijk onder een set regels. Allereerst zijn er de regels van IMO (international Maratime Organization), dan heeft de ISAF, de internationale zeilfederatie, nog een wedstrijdreglement en heeft de organisatie uiteraard ook nog de evenement specifieke regels, zoals bijvoorbeeld de design rules van de V70 schepen.

    Overigens komt het OM bij ongelukken pas om de hoek nadat vastgesteld is, of het vermoeden bestaat, dat er in strafrechtelijke zin overtredingen begaan zijn.

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  6. Annoni

    Helemaal eens weer Ronald!

    Henk voert dit stuk aan als bewijs voor zijn stelling in het artikel van vorige week. Maar dit bewijst niks meer en niks minder dan dat deelnemers aan de Volvo Ocean race weten dat ze een risico lopen met hun deelname aan deze wedstrijd. Net zo goed als formule 1 coureurs dat doen…
    In dit soort topsport wordt de limiet opgezocht ( en ja hoor Henk daar kun je je stokpaardje over de organisatie die zelf moet zorgen voor de deelnemers weer op los laten…. maar daarover is denk ik meer dan genoeg aangetoond dat je niet weet waar je over praat )
    Ik vind het zielig dat hij zich hier nu achter verschuilt en niet gewoon kan toegeven dat hij er met het artikel van vorige week danig naast zat!

    Daarvoor had ik respect kunnen opbrengen maar met deze actie verspeelt hij voor mij daarvan het allerlaatste restje!
    Jammer voor Henk.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Hans

    Vind het wel grappig hoe krampachtig alle zeilers hier hun sport verdedigen, waarschijnlijk hebben ze allemaal financieele belangen bij de sport…

      /   Beantwoorden  / 
  8. Ronald Koelink

    Hi Annoni,

    Op zich is het goed dat een niet-zeiler als Henk (dat neem ik tenminste aan) stil staat bij deze voor het grote publiek toch vrij onbekende sport. Het is helemaal niet erg om vraagtekens te hebben en stil te staan bij de risico’s die aan de sport kleven.
    Het stuk van vorige week dat Henk schreef viel bij mij zwaar in het verkeerde keelgat, doch het stuk dat hij nu geschreven heeft is weliswaar nog steeds een beetje tendentieus, maar er zit wel een stuk onderzoek van zijn kant achter. Daar is absoluut waardering voor op te brengen.

    En vergeet niet: er is wel gewoon een boot naar de kelder en er zijn absoluut problemen ten aanzien van het ontwerp van sommige kielconstructies.
    Daar mag best kritisch bij stil gestaan worden.

    Even nog als extra achtergrond info: de race origanisatie heeft een V70 design rule gemaakt. Dit is een zogenaamde box-rule waar een aantal maximum of minimum maten gegeven zijn. Binnen die box-maten is een ontwerper vrij om eigen keuzes te maken. Er zijn nu 3 ontwerpers geweest: Het australische Brunel team heeft een boot door Don Jones laten ontwerpen. De beide ABN AMRO boten zijn door Juan Kouyoumdjian ontworpen en het kantoor van Bruce Farr heeft zich gebogen over de Brasil, Movistar, Ericsson en Pirates.
    Daarbij hebben Brasil en de beide ABN AMRO boten een kielconstructie van een andere leverancier en een totaal afwijkend uitgangspunt dat welke gekozen is voor de overige 3 Farr boten. En juist met die 3 boten zijn de kielproblemen geweest.

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  9. Ronald Koelink

    Hi Hans,

    Waar zit dat krampachtige dan?

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  10. Henk

    He Hans, dank voor je steun maar dat financiele gewin zie ik niet zo direct ook, die Volvorace is maar voor een kleine groep weggelegd. laten we er geen complot van maken.
    tnx voor de info en nuanceringen Ronald. 5 uur valt me mee. Afwachten wat er er dan is misgegaan op ABN 2. Kunnen niet nog wat betere pakken worden gemaakt (behalve veiligere schepen). Ik vind nonchalante recreanten ook ernstig, wat je schrijft over het IJselmeer is ook wel stom ja. Ik vind wel dat bij zo’n groot evenement met zoveel exposure (geen voetbal maar vandaag toch ook weer op tv, een kwart miljoen toeschouwers laatst in Spanje) de organisatie niet ook het onheil moet opzoeken. Het is vreemd dat die schepen niet goed zijn getest, een slachtoffer valt en een boot zinkt, want in de jaren negentig gebeurde er nooit iets. Dat was te saai misschien, maar dit gaat wel weer ver. Ik heb één zomer wat gezeild, op het zuidlaardermeer. Heb daar nog wel nog veel gesurfd in m’n tienerjaren.
    Op de website van Pirates staan volgens mij nu die beelden waar de schipper over sprak.

      /   Beantwoorden  / 
  11. Henk

    de beelden staan onder mediacentre. Maar het zijn niet de heftige beelden waar hij over sprak

      /   Beantwoorden  / 
  12. Annoni

    Hoi Ronald.

    Je hoort mij ook niet over dit stuk inhoudelijk. Het zint me alleen nog steeds niet dat hij het als bewijs van zijn stelling van vorige week heeft opgevoerd.

    Ik weet ook dat er bewust risico’s genomen worden in deze races, dat worden er bij andere “snelheids” sporten ook!
    Het gaat mij erom dat het stuk van vorige week er zo naast zat en dat is mij, evenals jouw, inderdaad ook flink in het verkeerde keelgat geschoten. Dit stuk is beter, al ben ik het met je eens dat er nog wat wordt gechargeerd…

    Maar goed, zoals ik vorige week al zei: Kritiek mag, mits goed onderbouwd en dan had niemand mij gehoord!

    groet,
    Annoni

      /   Beantwoorden  / 
  13. Ronald Koelink

    Hi Henk,
    Dat er in de jaren 90 geen slachtoffers vielen is natuurlijk niet helemaal waar. Slachtoffers zijn er ieder jaar wel te betreuren. De ene keer een coach, de andere keer een zeiler, dan weer een toeschouwer die van een steiger valt of een die zich verslikt heeft in een bitterbal en dat moest bekopen met een hartaanval.
    Ik denk dat er geen sport of vrijetijdsbesteding is waarbij geen gevallen van dodelijke slachtoffers bekend zijn. Natuurlijk speelt de grote zichtbaarheid en wereldwijde aandacht van de Volvo Ocean Race nu een grote rol. Hans Horrevoets is ineens postuum een bekendheid geworden terwijl die zeiler die een dag voor Hans’ fatale ongeluk op het IJsselmeer het leven liet niet of nauwelijks het nieuws gehaald heeft.

    Ik kan je verzekeren dat binnen de VOR gelederen het tragische ongeluk van Hans en de evacuatie van de Movistar als een bom ingeslagen is. Iedere boot heeft bodybags aan boord voor het geval dat. Iedere boot ondergaat een kantelproef (met bemanning aan boord) om vanuit omgeslagen positie weer recht te komen. Iedere bemanning moet verplicht deelnemen aan safetytrainingen, van iedere bemanning moeten er minstens twee in een ziekenhuis een opleiding krijgen om zelf kleine operaties aan boord uit te voeren. Uiteraard wel onder begeleiding van artsen aan de wal waar een audio en video verbinding via satcom mee mogelijk is.
    Al deze voorzorgen (er zijn er nog meer dan ik nu genoemd heb) hoopte men voor niks te implementeren. Het mocht helaas niet zo wezen.

    Dat de organisatie onheil oproept zal ik altijd stellig tegenspreken daar ik oprecht van mening ben dat het tegenovergestelde eerder het geval is. Misschien is de VOR juist wel een van de veiligste races. Het klinkt wellicht wat controversieel in het licht der gebeurtenissen, maar vergeet niet dat een dergelijk high tech evenement uiteindelijk wel gebruikt wordt om materialen te ontwikkelen die uiteindelijk de gewone watersporter weer te goede komen. Ik weet zeker dat het ongeluk van Hans gebruikt zal worden om lering uit te trekken bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld veiliger kleding met ingebouwde reddingsvesten. Aan kleding van een professioneel zeiler worden nogal wat eisen gestelt. Naast de waterdichtheid moet transpiratievocht snel afgevoerd worden. Het pak moet de warmte kwijt kunnen als de jongens aan de lieren draaien en tegelijkertijd warm zijn als je urenlang op wacht zit bij een lopend windje.
    Bescherming tegen onderkoeling, maar geen belemmering in de beweginsvrijheid. Zo zijn er nogal wat tegengestelde zaken die de ontwerpers van high-tech zeilkleding moeten overwinnen. Lukt het ze, dan heeft de gewone consument daar wat later weer baat bij.
    Het tegenwoordigge thermo-ondergoed dat oh zo handig en warm is voor de wintersportende consument is bv in de sport ontwikkelt.

    Nog iets over het testen van de schepen. Juist de Movistar heeft voorafgaand aan de race de halve wereld overgezeild. Het team heeft het schip bewust in Australie laten bouwen om de gelegenheid te hebben het door de zuidelijke oceaan naar europa te zeilen. Juist dit schip met de meeste probleemloze mijlen vooraf krijgt het in de race zwaar te veduren.
    ABN AMRO was met de Two het 2e schip op het water. Ook zij hebben veel mijlen gemaakt, onder andere met een oversteek naar New York. Op de terugweg ook hier problemen met de kantelkiel waarop men terug ging naar de wal en de boot een grote onderhoudsbeurt heeft gekregen.
    Overigens zijn zwenkkielen niet uniek voor de V70′s. Deze zijn er al een aantal jaren en worden ook op wedstrijdjachten gebruikt. Gemeengoed is het echter nog niet.
    Tja, het blijft moeilijk. Wanneer heb je genoeg getest?
    Nieuwe klasse jachten zullen altijd blijven ontstaan. Moet ook wel terwille van de innovatie. En juist van iets nieuws en innovatiefs weet je niet alles. Je zal toch het water op moeten om kennis te vergaren. En kennis over het gedrag van materialen vergaar je natuurlijk het beste in competitieverband als die materialen tot op het scherpst van de snede belast worden. Na het laboratorium komen altijd de praktijktesten.

    Over het verschil in schepen die tot dezelfde klasse behoren kunnen nu de mannen van de Movistar als enige spreken. Zij zijn immers bij AA2 te gast geweest:

    ”I thought the ABN boats would be a much rougher ride than ours, but I was completely wrong. Sailing on ABN AMRO TWO was a much smoother, steadier ride. Extremely less impact on the boat and the crew when running at high speed, which is when all the problems were occurring to our boat.
    ”We got on top of the ram issue and we broke in another area. It’s the whole thing that if you beef up in one area then you get weaker in another. After sailing on ABN AMRO, I feel we followed the wrong path. We chose the right designer in that when you have the choice you go to the guy with the track record and experience and that was Farr Yacht Design. I think they may have missed the ball on this one, but given the choice again tomorrow I have confidence they would get it right.”

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  14. Ronald Koelink

    tikfout: ABN AMRO Two was de eerste V70 op het water. De One is overigens de enige V70 van de 2e generatie.
    De ervaringen opgedaan met de Two zijn gebruikt om de One te bouwen.

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  15. Annoni

    Hoi Ronald,

    Geweldig zo veel achtergrondinformatie, erg interessant!!
    Hopelijk doet Henk er zijn voordeel mee…

      /   Beantwoorden  / 
  16. Ronald Koelink

    http://www.watjij.com/?p=23#comments
    Tja….
    De beste man/vrouw zal wel erg aangedaan zijn terwijl ie dit schreef. Anders begrijp ik ook niet hoe een dergelijke onzin neergetikt kan worden.

    Geld steken in de avonturen van Henk de Velde en tegelijkertijd ABN AMRO veroordelen….? Er lopen toch rare kreaturen rond op deze aardkloot.

    En dan ook nog lopen janken om 30 knopen wind en jezelf ervaren zeiler nomen. pffft

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  17. Watjij.com

    Beste Ronald,

    Is het onzin te veronderstellen dat een hoofdsponsor verantwoordelijk is voor de mensen die het project namens de onderneming dragen? Ik denk het niet!

    Henk de Velde was op het moment van zijn reis niet de vader van een kindje van 11 maanden met een tweede op komst.

    Op de site van Hans Horrevoets is nu te lezen: Jouw passie, jou lach, voor altijd!

    Dat zegt veel. Mensen met een passie gaan vaak ver, soms te ver, immers anders was er geen passie. In het geval van Hans had er moeten worden ingegrepen door de sponsor. Wie anders had Hans op zijn verantwoordelijkheden naar zijn gezin kunnen en moeten aanspreken.

    Wat jij.com?

    P.s., heb jij wel eens in dat gebied met 30 knopen wind s’nachts gevaren? Ik wel!

      /   Beantwoorden  / 
  18. Ronald Koelink

    Beste watjij.com (heb je geen eigen naam?)

    Ja, je veronderstelling is onzin in de context zoals jij die gebruikt.
    Dit was een ongeluk zoals er zoveel ongelukken gebeuren. Dat heeft helemaal niks met een kind van 11 maanden te maken. Ik zie dat verschil tussen een kind van 11 maanden of een kind van bijvoorbeeld 18 niet zo.

    Onzinning om te veronderstellen dat mensen met een passie tegen zichzelf in bescherming genomen zouden moeten worden. Als er iemand is die bv passie keer op keer een nieuwe dimensie weet te geven is het Henk de Velde wel.

    Maar vertel eens, wat had de sponsor nou moeten doen? Noem eens man een paard in plaats van een beetje voor je uit te lullen

    En ja, ik heb met 30 knopen op de atlantische oceaan gezeten. En ja, ook met leuke golven.
    En nee, het is niet zo dramatisch als jij doet voorkomen.

    Groet, Ronald

      /   Beantwoorden  / 
  19. Annoni

    Ongelukken gebeuren. Iedere dag, in huis, op de weg,tijdens uitoefenen van een hobby of beoefenen van sport!
    Als daarbij dodelijke slachtoffers zijn te betreuren is dat niet anders dan in en in triest!
    Maar mensen gaan ook dood omdat ze ziek
    worden, of omdat iets in het lichaam zomaar ineens fout loopt….
    En de dood vraagt niet naar leeftijd of naar hoe hard zo iemand wel gemist kan worden.
    Waarom niet? Misschien moeten wij mensen blij zijn dat wij dat niet mogen of kunnen weten.

    Moeten of mogen sporters hun leven voor hun sport in de waagschaal leggen? Dat is iets waar je voor mij best over mag discussieren hoor.
    Maar je kunt sponsoren of organisatoren daarvoor natuurlijk niet verantwoordelijk houden!
    Watjij.com, wie moeten we dan de verantwoording geven als we thuis, stil op de bank, blijven zitten en ons hart stopt ermee?

    Dus Ronald ik sluit met bij je aan, alweer ‘t wordt bijna saai, dit stuk is misschien nog wel onzinniger als het eerste stuk van Henk, wie had het voor mogelijk gehouden….

      /   Beantwoorden  / 
  20. AJB

    Ha ha.. Lol. In de reacties van het vorige stuk staat een antwoordje met een link naar dit artikel van Henk. Ik breek nu dus al mijn belofte om verder niets meer te lezen op bizniz. Laten we ‘t er maar op houden dat het erg dicht bij het vorige stuk licht. Ik ben in elk geval blij dat dit stuk van een heel ander karakter is om te lezen dan het vorige. Er zit zelfs ‘zoekwerk’ in. Positief. Heeft verder natuurlijk niets te maken met de titel en de stelling van het vorige. De ‘toon’ van dit stukje is ook heel anders, wederom positief t.o.v. de vorige. Ik ben het er wederom niet mee eens, maar dat ligt aan andere dingen. Ik kan het niet duidelijker omschrijven dan Ronald al gedaan heeft en sluit me volledig bij hem aan.

    Wat betreft watjij.com: stoere jongen hoor: ‘s nacht met 30 knopen tussen de hoge golven op de oceaan. Is me ook al meerdere keren overkomen (ook samen met Hans H. aan boord) en hoop dat ik het nog vaker mee mag maken. Is beslist niet zo dramatisch als jij het omschrijft. Is puur een langdurig supergevoel van de adrenaline die door je heen stroomt en de kick van het ‘in de weer zijn’ met de elementen als onderdeel van een team. Zoals elke sporter in zijn/haar discipline de grenzen opzoekt met de nodige risico’s. Zo worden ook in de F1 zoveel mogelijk risico’s vermeden, maar rijden ze toch allemaal zo hard mogelijk. Evenzo in de rallywereld. En ook bij het poolstokhoogspringen ligt er een dik kussen om de val te breken, maar (gelukkig zelden) ook daar komt wel eens iemand naast die mat terecht met alle desastreuze gevolgen van dien. En geloof maar dat Hans H. zichzelf ter dege bewust van was wat er kon gebeuren en dat ie daarbij (mede door de sponsor) heel vaak op zijn verantwoordelijkheden is gewezen, maar mag niemand vanaf het moment dat ie kinderen krijgt zijn passie en droom dan meer omzetten in actie?

      /   Beantwoorden  / 
  21. AJB

    Vriendelijke groet,

    Angelo

    (bovenstaand vergeten)

      /   Beantwoorden  / 
  22. AJB

    Overigens wat in de quote’s van Paul Caynard niet aangehaald wordt, maar wat ie mij wel vertelde toen ik hem vorig jaar sprak in Breskens (Zeeland, NL) alwaar de Pirates boot in de haven lag voor enkele modificaties (ook weer goed voor de NL BTW opbrengsten) nog riom voor de start van de VOR, is dat hij het des te geweldiger vond dat de boot die superkrachten ook allemaal wist te doorstaan. Uiteraard moet je daar dan aan dek ook rekening mee houden.

      /   Beantwoorden  / 
  23. AJB

    riom = ruim

    Vriendelijke groet,

    Angelo

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.