AD wint lezer terug met dierennieuws

In haar jacht op de lezer bekent het Algemeen Dagblad kleur. De koers van de krant lijkt weer richting die van de ´Rotterdamse Telegraaf´ van weleer te gaan. En dat kunnen de abonnees waarderen. Dierennieuws is bliss!

De krant adopteerde zes puppy’s die door een onverlaat gedumpt waren in een ondergrondse vuilcontainer in Rotterdam. Dat leidde tot woedende reacties
in de Maasstad, en dat is niet alleen terecht maar ook logisch. Immers,
iedereen kent een pup, en een ondergrondse vuilcontainer staat op elke
hoek. "Het komt wel erg dichtbij", aldus de gemiddelde geschokte
Rotterdammer.

Het AD sprong daar meteen op in: lezers mochten namen verzinnen
voor zes van de tien gedumpte pups (over het lot van de andere vier
pups doet de krant geen mededelingen). Prompt overstroomde
de mailbox van de Rotterdamse redactie, die de zes winnende namen
uitkoos op basis van het aantal inzendingen en de originaliteit.

U
vindt dit komkommernieuws? Dat is het niet. Het is een prachtig
voorbeeld van hoe kranten en hun lezers weer in contact met elkaar
komen. Ingezonden brieven zijn leuk en aardig, maar er zijn maar weinig
mensen die zitten te wachten op meninkjes. Maar als mensen kunnen
helpen, dan staan ze in de rij.

En dit puppyschandaal is bij
uitstek de gelegenheid om te helpen. Pups zijn immers lief en zielig
tegelijk. De containerramp krijgt door alle lezersreacties de nasleep
van een minitsunamietje, met dien verstande dat de hulpactie een
AD-exclusive is. Populaire kranten in buurlanden als Engeland en
Duitsland gebruiken deze techniek al jaren om hun lezers te binden.

U
mag dat verderfelijke journalistiek noemen, maar dan minacht u de
lezer. En dat is juist waar het oude AD bijna aan onderdoor ging. De opzeggingen
stroomden binnen in de tijd dat de krant zich de ‘populaire
kwaliteitskrant’ noemde, en aan de Marten Meesweg werd met weemoed
teruggedacht aan de hoogtijdagen van de jaren tachtig, toen de oplage
van de ‘Rotterdamse Telegraaf’ zich kon meten met de Amsterdamse
Telegraaf.

Het AD slaat nu weer die
koers in, en dat is verstandig. De krant poogt niet langer lezers bij
andere PCM-bladen weg te snoepen, maar kiest de aanval op de Telegraaf.
Daar valt wat te halen. Die strijd eindigt in een gezond status-quo, en
dat is goed voor de onderlinge concurrentie. Wat er ceteris paribus toe
zal leiden dat meer mensen een krant gaan lezen. Waar dierennieuws al
niet goed voor is…

Meer nieuws:
WK Voetbal: ABN Amro schiet zich in de voet
Ambtenaren vinden journalisten lui
Ondergang Lernout & Hauspie achtervolgt Roel Pieper
Nedap trekt verkiezingen Duitsland en Italië in twijfel
Groningers willen zich afscheiden van Nederland
Kroes krijgt haar zin: Microsoft moet lappen
Einde nabij: 7 centrale banken dumpen dollar

Lees ook:Gratis financiële krant voor arme bankiers
Lees ook:Oplage geldbladen gekelderd
Lees ook:Kroes krijgt haar zin: Microsoft moet lappen
Lees ook:Huis-aan-huisblad beter voor Wegener dan AD
Lees ook:Definitief afscheid van duppies en kwartjes nadert

5 reacties op “AD wint lezer terug met dierennieuws

  1. Japie

    Ik kan me vergissen, maar volgens mij moet de heer Navis nog even goed op alinea 5 en 6 studeren.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jan-Willem

    Gebeurd. De druk die de baas oplegt is immens, dan gaat er wel eens wat mis.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Japie

    ‘t Is een slavendrijvert, die Smits, wat ik u brom, een slavendrijvert.

      /   Beantwoorden  / 
  4. stan

    Op zich niets nieuws onder de zon: ooit schrapte, in een ver verleden, een krant de postduivenberichten, en de lezers liepen en masse weg.
    Vul voor postduiven in: fortuynisme.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.